MT vid Örebro BK 2008-10-26
Othellos resultat = gult
SYFTE |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Samarbete Föremål/Förare 2 |
Leker
ej/leker själv/kommer ej. |
Leker själv,
kommer efter lång tidsfördröjning /upprep uppm från förare. |
Leker
själv – men kommer efter uppmaning. |
Leker
själv – men kommer tillbaka. |
Kommer
snabbt tillbaka för fortsatt lek/kamp. |
Samarbete Föremål/TL 4 |
Leker
ej/leker själv/kommer ej. |
Leker
själv, kommer efter lång tidsfördröjning /upprep uppm från testled. |
Leker
själv – men kommer efter upp–maning. |
Leker
själv – men kommer tillbaka. |
Kommer
snabbt tillbaka för fortsatt lek/kamp. |
Gripa; Ta tag 3 |
Griper ej/nosar
på föremålet. |
Griper
försiktigt eller nyper i föremålet. |
Griper
direkt men ej med hela munnen, alt griper direkt och tappar. |
Griper
med hela munnen, någon tidsfördröjning. |
Griper
direkt med hela munnen, hög fart och intensitet. |
Ta tag 40 m 3 |
|
|
|
|
|
Gripa; Hålla i 5 m 3 |
Griper
ej. |
Löst
bett, tappar taget vid upprepade tillfällen. |
Tuggar
eller byter tag upprepade gånger. |
Tuggar/byter
tag vid något tillfälle. |
Fast bett,
håller i samtliga moment. Alt växlar till bättre bett 1 ggr som bibehålls. |
Hålla i 40 m 4 |
|
|
|
|
|
Gripa; Slita/dra 5 m 2 |
Håller
ej. Alt kliver ur under passivitet och återgår ej i aktivitet inom tidsramen. |
Håller,
men drar inte emot. |
Växlar
mellan att hålla och dra emot. |
Drar
emot tills testledaren släpper. |
Rycker,
drar emot – även under den passiva delen – till testledaren släpper. Alt
intensivt ruskande. |
Slita/dra 40 m 2 |
|
|
|
|
|
Förföljande 2 |
Startar inte
eller når inte in i banan. |
Startar
men avbryter. |
Startar
med hög fart, springer förbi bytet. Kan vända. |
Startar
tveksamt eller håller låg fart. Kan öka farten efter hand, fullföljer. |
Startar
med hög fart – målinriktad. |
Förföljande Gripande 3 |
Nonchalerar
före–målet. Alt springer inte fram. |
Griper
inte, nosar på föremålet. |
Griper
tveksamt eller med tidsfördröjning. |
Griper
direkt, släpper. |
Griper
direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek. |
Uthållighet 6 |
Framme, direkt
tillbaka alt går ej fram. |
Framme,
jobbar mindre än 30 sek. |
Jobbar i
30 sek. |
Jobbar i
60 sek. |
Jobbar i
90 sek, hämtas av föraren. |
Social självsäkerhet 10 |
Ängslig, osäker, går ej att
hantera. |
Social
osäkerhet i alla situationer. |
Social osäkerhet
i flera situationer. |
Socialt
säker i de flesta situationer. |
Socialt
säker i alla situationer. |
Social nyfikenhet 8 |
Undviker, skygg. |
Överdrivet
nyfiken, påträngande. |
Neutral,
låter sig klappas. |
Besvarar
när figurant bjuder. |
Normalt nyfiken
när anledning finns. |
Socialt samspel 8 |
Svarar
ej på lek–inviter. |
Svarar
svagt på lek & lekinviter – kan avbryta. |
Svarar
snabbt på lek & lekinviter, svår att bryta. |
Svarar
på lek & lekinviter. |
Inbjuder
och spelar med på lek & lek–inviter. |
Handlings-förmåga 10 |
Försöker
inte lösa problemen. |
Försöker
endast kortvarigt eller med liten aktivitet lösa uppgifter i de flesta
situationer. |
Löser
uppgifter i de flesta situationer. |
Är aktiv
för att lösa uppgifter i de flesta situationer. |
Är aktiv
för att lösa uppgifter i samtliga situationer. |
Anpassnings-förmåga 10 |
Anpassar
med låg intensitet i samtliga testsituationer. |
Anpassar
med hög intensitet i samtliga testsituationer. |
Anpassar
intensitet – men med tids–fördröjning. |
Anpassar
intensiteten i de flesta testsituationer. |
Anpassar
intensiteten i samtliga testsituationer. |
Koncentration 10 |
Låg grad
av koncentration i de flesta situationer (kan utföra ovidkommande
handlingar). |
Koncentrerad
i viss omfattning, men med längre avbrott i flera situationer (kan utföra
ovidkommande handling). |
Oftast
koncentrerad, men med kortare avbrott i flera situa–tioner eller längre
avbrott i enstaka situationer (1-2). |
Koncentrerad,
men med kortare avbrott i enstaka situationer (1-2). |
Obruten
koncentration från tagen retning till avreaktion i samtliga situationer. |
Avreaktion 10 |
Kan ej avreagera alt tar mycket
lång tid för avreaktion, bygger på sig. |
Tar lång
tid för avreaktion i flera situationer. |
Avreagerar
med någon tidsfördröjning i flera situationer – alt lång tid i en enstaka
situation. |
Avreagerar
med någon tidsfördröjning i enstaka situationer. |
Avreagerar
snabbt i alla situationer. |
Minnesbilder 5 |
Störs av
minnes–bilder, många und–vikande beteenden. |
Kommer
väl ihåg, ofta undvikande beteenden. |
Visar
minnesbilder, med enstaka und–vikande beteenden. |
Visar
flera minnes–bilder utan undvik–ande beteenden. |
Visar
enstaka minnesbilder utan undvikande beteenden. |
Rädsla 4 |
Flyr i
de flesta test–situationer alt blir passiv. |
Pendlar
mellan enstaka flyktstarter och kontroll. |
Står
emot, pendlar, intensitetssänkning, undanmanöver. |
Står
emot, undan–manöver eller ngn intensitetssänkning. |
Står emot
i alla testsituationer, visar ingen rädsla. |
Aggressivitet 3 |
Visar kvarstående aggression. |
Visar
stor aggression. |
Visar
ingen aggression/visar kortvariga aggressionsyttringar. |
Visar
liten aggression. |
Visar måttlig
aggression i form av kroppsspråk, väl anpassad till hotet. |
Nyfikenhet 8 |
Går inte
fram. |
Lång tid med hjälp för att gå fram. |
Går fram med hjälp. |
Går fram
utan hjälp i de flesta situationer men med tidsfördröjning. |
Snabbt fram
utan hjälp i samtliga situationer. |
Skott |
Avviker från platsen. |
Undvikande reak–tioner alt
låsningar, kvar på platsen. |
Aktivitetshöjande
reaktioner. Kvar på platsen, ingen ängslan. |
Kontroll
vid flera skott. |
Ingen reaktion,
kontroll första skottet. |
Kommentar:
Jag var lite tveksam till att
ställa upp på ett MT, eftersom det innehåller mycket lek och kamp, och det vet
jag att Othello inte är intresserad av när
han kommer ut bland folk. Han har
inte överdrivet mycket kamplust eller föremålsintresse hemma heller. Men
eftersom han snart blir fyra år, så
var detta sista chansen och om jag
inte hade ställt upp så skulle jag nog alltid ha spekulerat i hur han skulle ha
reagerat på de olika momenten.
Mycket riktigt så var han inte alls
intresserad av att leka vare sig med mig eller testledaren. Däremot blev jag
förvånad när han drog sig undan lite
vid hanteringen. Men han har mycket
integritet och vill helst bestämma själv när främmande människor ska ”kladda”
på honom.
Vid förföljandet av lilla trasan
trodde jag inte att han skulle springa efter, han vet att han inte får dra iväg
efter saker. Men ack vad jag bedrog mig.
Han sprang fram och nosade och sen
var det inte intressant längre. Vid uthålligheten gick han fram till röret och
kollade var trasan tagit vägen, men
inte lång stund. Som sagt,
föremålsintresset är inte så jättestort.
Vid figurraden såg jag inte när de
släppte honom, men han hade tydligen stannat framför första ”gubben” och
funderat en stund. Men när jag visslade
på honom så kom han allt. Där var
jag lite tveksam om han skulle gå eftersom husse stod kvar bland publiken.
Vid ”trumgubben” som uppmanar till
lek blev han konfunderad, skällde och viftade på svansen med raggen rest. När
gubben kom närmare backade
han något, men gick till slut fram
och kollade när jag hade gått fram.
”Dumpe” var inga problem alls. Han
gick direkt fram och kollade och sen var han bortglömd. Vid skramlet gick han
också fram och nosade lite på
skyddet framför skramlet, sen
strosade han runt lite tills jag gick fram till skramlet, då kom han efter.
”Släden” var en läskig sak. Till
att börja med stod han framför mig med sträckt koppel och skällde rejält, men
ju närmare släden kom, desto mer
backade han. Dock inga
flykttendenser. Och med tuffa mattes hjälp hälsade han på den också.
Skottet visste jag skulle gå bra,
han är totalt oberörd av skott.
Vid genomgången kunde jag
konstatera att han trots allt fått ihop 297 poäng, mer än jag trodde det skulle
bli. Men förargligt nog 3 poäng från god-
kännande… Det känns lite
frustrerande att veta att ett enda kryss i en annan ruta hade betytt godkänt,
särskilt som en del av rutorna ligger väldigt
nära varandra och ett par av
kryssen tycker jag nog ligger lite fel . Hursomhelst tyckte man att han visar
bra koncentration (vilket inte var typiskt
för rasen), har lätt för att
avreagera och har absolut inga minnesbilder.
Bilder
(Gert Edbom & Claes Hedberg)
Moment 2 – Samarbete och
konkurrens om föremål,
Moment 3 – Gripande och konkurrens
om föremål på 5 och 40 meter
Moment 4 – Förföljande och
uthållighet
Moment 5 – Flockkänsla
Moment 6 – Socialt samspel
Se ovan
Moment 7 - Överraskning
Moment 8 - Ljudkänslighet
Moment 9 – Släde
Moment 10 - Skottprov